Steeds meer auto's zonder reservewiel

Automobilisten komen meer en meer langs de kant van de weg te staan door een lekke band. De wagens van tegenwoordig hebben vaak geen reservewiel meer in de auto. De wegenwacht repareerde dit jaar al meer dan drieduizend banden dan in heel 2014.

Tegelijkertijd neemt het aantal wielen dat de hulpverleners in het geel wisselen jaar na jaar af. Werden er in 2012 nog 75.000 reservewielen gemonteerd, dit jaar denkt de ANWB niet verder te komen dan 68.000 stuks. Steeds meer nieuwe auto’s hebben een reparatiesetje aan boord dat bestaat uit een spuitbus met schuim en een kleine compressor. Dit komt in de plaats van een volwaardig vijfde wiel. 

Dat doen fabrikanten om kosten te drukken, maar er is ook een link naar de nu woedende discussie over verbruikstesten en CO2-metingen. Door een velg met band weg te laten, spaart de autobouwer gewicht wat helpt om beter te scoren tijdens metingen. 

Voor automobilisten betekent de plakset volgens de ANWB vooral ongemak. "Onder nul werkt het schuim uit de spuitbus sowieso niet en wanneer de temperatuur wel goed is, moet je bijna een autotechnicus zijn om het op de juiste manier toe te passen. Doe je het niet zoals het hoort, dan loopt het schuim net zo snel uit het gat als je het erin hebt gespoten", zegt Markus van Tol van de bond. De ANWB adviseert autokopers daarom nadrukkelijk voor een reservewiel te kiezen. 

Een andere optie is montage van zogeheten run flat-banden. Door de versterkte wangen kan op dit type band over een korte afstand worden doorgereden, zodat de automobilist bijvoorbeeld de snelweg kan verlaten. 
Bandenspecialistzoeker
Zoeken

Het is weer tijd om de zomerbanden te wisselen voor winterbanden. Langzaam dalen de temperaturen en dan is het veiliger om met winterbanden te rijden. Verschillende weersomstandigheden in de zomer en in de winter stellen namelijk andere eisen aan banden.

Zowel zomerbanden als winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om het beste te presteren in de verschillende seizoenen. Bij lagere temperaturen worden de banden namelijk harder en hierdoor verliezen zomerbanden grip op het wegdek. Winterbanden hebben zachter rubber en extra groeven die zorgen voor meer grip op het wegdek. 

Winterbanden zijn in veel landen verplicht. Controleer daarom goed of winterbanden verplicht is in het land waar u heengaat of het land waar u doorheen rijdt. 

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht maar wel raadzaam. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur sta je op een nat wegdek met winterbanden 4 meter eerder stil dan met winterbanden. Op sneeuw is dit verschil nog groter. Met een snelheid van 50 kilometer per uur sta je met winterbanden maar liefst 28 meter eerder stil. Dit kan het verschil maken tussen het krijgen van een ongeluk of op tijd stoppen en veilig doorrijden.  

Laat daarom nu uw banden wisselen bij Uw Bandenspecialist. Zij adviseren u graag welke winterbanden het beste zijn voor uw auto en passen bij uw rijstijl en wensen. 

Het magazine Auto Motor und Sport heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt van zijn winterbandentest in de maat 225/50 R17 98V, met een 1e plaats voor de nieuwe Goodyear UltraGrip Performance!

De band krijgt zeer positieve commentaren op het gebied van stuurresponse, stuurprecisie en tractie, en dit op alle ondergronden. Daarnaast heeft de UltraGrip Performance zeer evenwichtige prestaties op natte en droge wegen, een uitstekende weerstand tegen aquaplaning en een laag geluidsniveau.

Rangschikking:
1. Goodyear UltraGrip Performance Testwinnaar – Zeer aan te bevelen 9,2
2. Pirelli SottoZero 3 - Zeer aan te bevelen 9,1
3. Dunlop Winter Sport 5 - Zeer aan te bevelen 9,1
4. Continental WinterContact TS850 - Aan te bevelen 8,7
5. Nokian WR D4 - Aan te bevelen
6. GT Radial Champiro Winter Pro HP - Beperkt aan te bevelen 7,7
7. Yokohama W.Drive V905 - Beperkt aan te bevelen 7,6
8. Bridgestone Blizzak LM32S - Beperkt aan te bevelen 7,4
9. Falken HS449 Eurowinter - Beperkt aan te bevelen 7,0
10. Cooper Weathermaster SA-2 - Beperkt aan te bevelen 7,0